Acerca de

Office Desk

Opas yrittäjälle tilitoimiston valintaan

Hyvä tilitoimisto opastaa yrittäjää ja parhaimmillaan tukee toiminnan kasvua.

Tilitoimiston valinta on yrittäjälle yksi tärkeimpiä vaiheita yrityksen toiminnan suunnittelussa, sillä hyvä yhteistyö takaa esimerkiksi yksinyrittäjälle arvokkaan kumppanin liiketoiminnan tueksi. Tilitoimiston valintaan vaikuttaa moni seikka, joita on hyvä pohtia perusteellisesti sen sijaan, että keskittyisi etsimään vain edullisinta toimistoa. 


1. Mitä haluan ulkoistaa?
Pohdi, mitä yrityksesi toiminnoista haluat siirtää tilitoimiston vastuulle.  Tarvitsetko vain lakisääteisen kirjanpidon vai myös liiketoimintaasi tukevan kumppanin, joka parhaimmillaan seuraa yrityksesi tuloja ja menoja proaktiivisesti ja opastaa sinua esimerkiksi kannattavuuden optimoimisessa. Hyvä kirjanpitäjä osaa opastaa yrittäjää säästökohteissa, kuten esimerkiksi verovähennyksissä.

 

2. Kuinka paljon kirjanpito saa kustantaa?
Hinta on toki tärkeä osa tilitoimiston valintaprosessia, mutta ennen kaikkea tulee pohtia, mitä hinta kokonaisuudessaan sisältää. Sähköiset järjestelmät saattavat kustantaa hieman enemmän kuin manuaalinen dokumentointi, mutta samalla yrittäjän kallisarvoista aikaa jää itse ydinliiketoiminnan pyörittämiseen. Hyvä kirjanpitäjä onkin yritykselle ennemminkin sijoitus kuin pelkästään kulu.

 

3. Palvellaanko minua tilitoimistossa? 

Vaikka yhä useampi kuitti ja tosite kulkee digitaalisten yhteyksien kautta, on henkilökohtainen palvelu yrittäjälle tärkeä kriteeri tilitoimistoa valittaessa. On tärkeää, että yhteydenpito yrittäjän ja tilitoimiston välillä on aktiivista ja tilitoimiston asiantuntijat on helppo tavoittaa. On sitten tapanasi tarttua puhelimeen ja pirauttaa kirjanpitäjälle, tai lähettää hänelle nykyaikaisemmin vaikkapa WhatsApp-viesti, hyvä toimisto palvelee sinua monikanavaisesti.

 

4. Millaisia referenssejä tilitoimistolla on? 

Hyvä kirjanpitäjä tuntee toimialaasi, jolloin puhutte asioista ns. samaa kieltä. Hyviä toimijoita tai hyväksi todettuja tilitoimistoja voi esimerkiksi lähteä etsimään kysymällä vinkkejä muilta yrittäjiltä ja omilta tutuiltaan. 

 

Lue asiakaskokemuksia Helenomin palveluista

 

Helenom huolehtii yrityksen taloudesta kokonaisvaltaisesti: hoidamme kaikki taloushallintoon kuuluvat asiat asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Tavoitteena on vapauttaa yrityksen johdon aikaa oleelliseen eli yritystoimintaan tarjoamalla mahdollisimman tehokkaat ja monipuoliset taloushallinnon ohjelmat sekä henkilökohtaisen ja laadukkaan palvelun. 

 

Ota yhteyttä Heidiin, niin suunnitellaan yhdessä juuri sinun yritystäsi parhaiten tukeva palvelumalli!

Ota yhteyttä

Heidi Anttila 

Palvelupäällikkö, kirjanpitäjä

p. 050 327 8705

heidi.anttila@helenom.fi